Esport a zakłady bukmacherskie

Esport jako integralna część oferty bukmacherów

1 Czym jest Esport ?

W zasadzie nie będziemy odkrywczy pisząc, że wszędzie gdzie ma miejsce rywalizacja, zaangażowanie, strategie działania pojawiają się kibice żądni emocji, gotowi wydać niemałe pieniądze, aby tylko stać się częścią widowiska. Esport nie różni się wiele od klasycznego sportu „fizycznego”, a dyscypliny oraz miejsce odbywania się rozgrywek to główne różnice, emocje wszędzie są takie same. Zarówno w sporcie, do jakiego przywykliśmy, tak i w Esporcie – w miarę rosnącego zainteresowania oraz kapitału, pojawiają się firmy bukmacherskie spełniające oczekiwania wygłodniałych kibiców. Analizując Esport w takim kontekście oferta bukmacherów jest bardzo podobna do oferty na zakłady klasycznych wydarzeń sportowych.

2 Parę słów o historycznych początkach

Sport przez duże E ma prawie 50 lat. Wszystko zaczęło się od amerykańskich naukowców w latach 70, którzy to na Uniwersytecie Stanford zorganizowali ogólnokrajowy turniej wideo, na którym rozgrywano Spacewar. Chwilę później również w Stanach w latach 80 Atari zorganizowało kolejny turniej The Space Invaders Championship, w którym wzięło udział ponad 10 tysięcy graczy. Prawdziwy boom miał miejsce w latach 90 i na przełomie wieków, kiedy to rozpoczęły działalność globalne organizacje jak ESL (Eletronic Sports League) oraz ESEA (E-Sports Entertainment Association League). W 2002 roku powołano też amerykańską organizację MLG (Major League Gaming). Wiek XXI to rozpoczęcie turniejów jak organizowanych obecnie w Katowicach Intel Extreme Masters jak również początek działalności wielkich kanałów streamingowych jak Twitch.tv.

3 Podział na dyscypliny sportowe

Aby pokazać połączenie między Esportem a zakładami bukmacherskimi niezbędne jest poznanie tego obszaru. W zależności od bukmachera nie wszystkie rodzaje gier, które wymienimy są oferowane. Niektóre w zależności od kraju są bardziej lub mniej popularne a co za tym idzie dostępne do obstawiania. Niezbędne jest również od razu wyjaśnienie skrótów używanych w tej branży, aby bez problemów śledzić rozgrywki i poruszać się po ofercie bukmacherów.

4 Strzelanki (first-person shooter - FPS):

5 Counter-Strike: Global Offensive

To już chyba kultowa gra powstała w 2012 roku, dostępna na wszystkich platformach sprzętowych. CS GO jest 4 odsłoną legendarnej strzelanki przystosowaną i zyskującą szczególną popularność w Esporcie. Jej popularność jest olbrzymia, o czym świadczy ponad 5 tysięcy rozegranych turniejów z nagrodami przekraczającymi 90 mln dolarów. Jej dostępność dla przeciętnego gracza i widza jest bardzo wysoka, przez co znajduje się w ofercie większości bukmacherów. Jeśli chodzi o najlepszych graczy to prowadzi Dania przed Stanami i Szwecją.

Rankingi zawodników CS GO pełnią ważną rolę w zestawianiu ich do turniejów, aby spotkania między nimi stały na wysokim poziomie, były zacięte i pełne emocji. Dodatkowo rankingi pomagają szacować prawdopodobieństwa wygranych oraz wartości kursów bukmacherskich. W momencie, kiedy zawodnik uzyska 2 poziom doświadczenia może uczestniczyć w grach rankingowych i rozwijać swoje umiejętności w skali do 18 rang. Chcąc tworzyć pewne typy bukmacherskie rankingi pełnią również bardzo ważną rolę w szacowaniu zwycięstwa. Zestawienia zawierają informacje o aktualnej formie zawodników, najnowszym składzie osobowym drużyn biorących udział w turniejach. Zawodnicy często się zmieniają, stwarza się miejsce dla nowych graczy i pojawiają się szansę na wartościowe typy bukmacherskie.

Dlaczego gra CS GO jest taka popularna?

W tym momencie gra CS GO jest najpopularniejszym tytułem na świecie i najwięcej zawodników bierze w niej udział (w marcu 2020 w pewny momencie grało milion zawodników). Jej proste założenia z pewnością przyczyniają się do jej sukcesu – walka terrorystów z antyterrorystami, dynamika prosta fabuła, szybkie zmieniające się akcje pełne emocji. CS GO jest podstawą oferty Esportu u firm bukmacherskich działających legalnie w Polsce. Aby móc obstawiać CS GO u polskich bukmacherów nie zapomnijcie skorzystać z bonusu powitalnego i odnośników umieszczanych w serwisie Bettinglex.pl.

6 Overwatch

Tętniąca kolorami strzelanka, w której gracz wciela się w postać wybranego super bohatera. Podobnie jak w CS GO walczą ze sobą dwie drużyny w tym przypadku sześcioosobowe. Grę Overwatch można prowadzić w czterech trybach rozgrywki:

szturm – zadaniem jednej z drużyn jest zdobycie dwóch wskazanych punktów, podczas gdy druga musi je bronić;

eskorta – drużyna atakująca ma za zadanie eskortować ładunek do punktu przed upływem czasu, podczas gdy drużyna broniąca musi ich powstrzymać;

kontrola – oponenci walczą o kontrolę w mapie przed upływem czasu;

szturm/eskorta (Hybryda) – atakujący najpierw przejmują ładunek, a potem eskortują go do punktu docelowego. Obrońcy starają się ich powstrzymać

7 Clancy’s Rainbow Six Siege

Taktyczna gra FPS pierwszoosobowa skupiająca się na starciach pomiędzy dwiema drużynami – jedna grupa atakuje, druga broni. Gra nawiązuje do techno-thrillera Tęcza Sześć (ang. Rainbow Six) Toma Clancy’ego. Grę wyprodukowało kanadyjskie studio Ubisoft Montréal, darmowe dodatki i ulepszenia uwalniało niemieckie studio Ubisoft Blue Byte. Grę wydała firma Ubisoft, premiera miała miejsce 1 grudnia 2015 roku na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One. Na rok 2020 zapowiedziano, ukazanie gry także na konsolach dziewiątej generacji – PlayStation 5 i Xbox Series X.

W podstawowej wersji gry do każdej strony konfliktu należało czterech różnych graczy. Nowe operacje dodawały kolejnych dwóch lub trzech graczy, którzy posiadali unikalne umiejętności i ekwipunek. Gracze są podzieleni na dwie grupy: atakujących, czyli terrorystów oraz antyterrorystów – obrońców. Istnieje także możliwość wcielenia się w rekruta, czyli postać, która nie posiada wyspecjalizowanego ekwipunku i jest przeznaczona głównie dla początkujących graczy. W styczniu 2016 roku Rainbow Six Siege miało 5 milionów zarejestrowanych graczy w grudniu 2017 roku 25 milionów, natomiast w kwietniu 2018 roku 30 milionów. W lutym 2017 roku podano także informację, że 3,9 miliona osób gra w ten tytuł przynajmniej raz w tygodniu, natomiast w sierpniu 2019 podano, że codziennie w tę produkcję gra, co najmniej 2,5 miliona osób. Możliwość obstawiania wyników gry Rainbow Six posiada w swojej ofercie Fortuna oraz STS.

8 Multiplayer online battle arena

W skrócie MOBA, odmiana strategii czasu rzeczywistego przeznaczona do rozgrywki wieloosobowej.

9 League of Legends (LoL)

League of Legends (LoL) jest przykładem gry MOBA. Pierwsze mistrzostwa rozegrano, w 2011 które śledziło 1.6 mln kibiców. 15 lipca 2013 w Stanach Zjednoczonych grę uznano za pełnoprawny sport. W grze biorą udział 2 pięcioosobowe drużyny. Podobnie jak CS GO oraz Overwatch uczestnicy LoL rankowani są na poziomy, dzięki czemu w zależności od ich wyników grają na porównywalnych poziomach lig oraz dywizji. Poza MŚ w League of Legends organizowane są również rozgrywki ligowe, m.in. w lidze europejskiej – LEC, amerykańskiej – LCS, koreańskiej – LCK czy polskiej – LPL.

Oferty bukmacherów na te rozgrywki znajdziecie w PZBuk, Totolotku (w tym momencie operator dostosowuje ofertę, część gier może nie być dostępna). Liga Europejska ruszyła w 2013 roku, w której hegemonami są Fnatic oraz G2 Esports. 7 razy triumfowała w tych rozgrywkach drużyna Fnatic, z kolei 4 turnieje z rzędu wygrał drugi zespół. Starcia tych dwóch teamów od zawsze przynoszą mnóstwo emocji i nie inaczej było ostatnio Katowicach. W turnieju IEM ich mecz zakończył się zwycięstwem G2 Esports.

10 Dota 2

Gra wydana w 2013 mocno zadomowiła się w obszarze gier MOBA, przez co wyniki można obstawiać u większości firm bukmacherskich (BETFAN, STS). Podobnie jak LoL gra toczona jest przez 2 wieloosobowe zespołu (5 członków jednego teamu). W grze biorą również udział jednostki wspierające oba zespoły, operowane przez sztuczną inteligencje.

Wchodząc do gry zawodnik wybiera postać, która uczestniczy w grze w jednej z 2 drużyn (mroczni vs świetliści). Drużyny nacierają na siebie z 2 przeciwległych zakątków mapy. Celem rozgrywek jest zniszczenie głównego budynku wrogiego zespołu ulokowanego w centrum każdej bazy.

11 Strategiczne czasu rzeczywistego (real-time strategy - RTS):

12 StarCraft II

W skrócie SC2, gra strategiczna czasu rzeczywistego z elementami wymagającymi od zawodnika zręczności i refleksu, umieszczona w realiach science fiction. Jest stworzona i wydana przez studio Blizzard Entertainment. Główna rozgrywka, opiera się w zasadzie na zdobywaniu zasobów, budowie bazy i armii. Zebrane zasoby gracz wykorzystuje do tworzenia różnych konstrukcji, które następnie będą mogły tworzyć i ulepszać jednostki. StarCraft II bazuje na trybie gry wieloosobowej.

Aby lepiej integrować graczy i dobierać ich do pojedynków powstała platforma Battle.net, pozwalająca na sprawniejsze organizowanie meczów i właściwy dobór graczy do nich. W grze istnieje oddzielny system drabinek i rankowania graczy. W grze StarCraft II każdy zawodnik znajdzie grupę na swoim poziomie zaawansowania – początkujący i średnio zaawansowani, jak również gracze na poziomie eksperckim. Tryb gry wieloosobowej jest dostępny bez opłat, jednak z pewnymi ograniczeniami. 20 stycznia 2010 Blizzard oficjalnie uwolnił wydanie gry w języku polskim. W wyniku tego rozpoczęła swoją działalność polska wersja oficjalnej strony internetowej gry. Gra angażuje maksymalnie 8 graczy. Od pierwszego wypuszczenia, StarCraft II stał się sukcesem e-sportowym z szeroką ofertą lig i turniejów z nagrodami, dochodzącymi nawet 170 000 dolarów. Do tej pory odbyło się wiele turniejów z graczami z całego świata. Typy bukmacherskie do gry SC2 można obstawiać u bukmacherów: Totolototek (w tym momencie operator dostosowuje ofertę, część gier może nie być dostępna), PZBuk, STS.

13 Sportowe - FIFA

Tej gry chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Jednak w kilku słowach, jest to seria komputerowych gier sportowych o tematyce piłki nożnej, wyprodukowanych przez kanadyjski odłam amerykańskiego przedsiębiorstwa Electronic Arts, EA Sports. Nazwa gry pochodzi od organizacji FIFA, od której producent Electronic Arts wykupił licencję na użycie tej nazwy. Pierwsza wersja (FIFA International Soccer) wydana została w 1994 roku. Od tego momentu powstały liczne edycje i podserie, przykładem jest FIFA Street bazująca w rzeczywistości futbolu ulicznego inna odmiana to menedżer piłkarski FIFA Manager. Zawodnicy grają indywidualnie, czy to Liga Mistrzów i Real Madryt czy też niższe ligi krajowe. Począwszy od gry FIFA Football 2003 seria jest w języku polskim, natomiast w grze FIFA 06 pojawił się polski komentarz (komentatorzy: Darek Szpakowski (od FIFA 06), Włodek Szaranowicz (FIFA 06 – FIFA 15) i Jacek Laskowski (od FIFA 16)), włączono również do rozgrywek polską ekstraklasę, lecz jej licencja wygasła w wersji FIFA 12. W FIFA 14 pojawiła się ponownie polska ekstraklasa i Reprezentacja Polski. W swojej ofercie STS, PZBuk, Betclic posiada zakłady bukmacherskie na tą grę w zależności od tego, kiedy są organizowane turnieje. Najważniejsze ligi oraz rozgrywki to:

eWorld Cup 2020,
eNations Cup 2020,
FUT 20 Champions Cup,
eChampions League.

Rozgrywki ligowe:
eLa Liga,
ePremier League,
eBundesliga,
eSerie A,
eMLS,
Ekstraklasa.

14 Inne gry

15 Hearthstone (gra karciana)

Początkowo gra miała charakter kolekcjonerski, jednak z biegiem lat zdobywając serca i zainteresowanie graczy przeszła totalną metamorfozę, aby dopasować się do wymogów Esportu. Hearthstone posiada możliwość gry jednoosobowej zwany przygodą, oraz tryb rozgrywki wieloosobowej. Gra zaraz po swojej premierze idealnie nadawał się do rozgrywek turniejowych. W roku 2014 Hearthstone pojawił się na IX finałach IEM. Również w 2014 roku miały miejsce pierwsze mistrzostwa świata w tej grze esportowej. Obecnie karciankę Hearthstone można rozgrywać na wielu ciekawych wydarzeniach oraz turniejach. Na przykład rozgrywki Masters Tour podzielone są na 3 duże, grane na żywo esportowe turnieje, po 1 w Ameryce Północnej, Azji i Europie. Suma nagród w każdym z nich wynosi 250 000 USD. Najlepsi zawodnicy biorą udział w rozgrywkach ligi arcymistrzowskiej Hearthstone Grandmasters. W finale tej ligi dwóch najlepszych zawodników z każdego regionu oraz dwóch mistrzów Gold Series z Chin walczy o 500 000 USD. W listopadzie 2018 roku liczba założonych kont w grze przekroczyła 45 milionów. Praktycznie każdy szanujący się bukmacher ma teraz w swojej ofercie obstawianie wyników Hearthstone.

16 World of Tanks (wieloosobowa gra akcji online, czyli Action MMO )

Komputerowa gra symulacyjna typu MMO stworzona i wypuszczona w 2010 roku przez Wargaming.net. Płatność za grę odbywa się na zasadzie free-to-play – to znaczy kupowaniu poprzez tzw. mikrotransakcje dodatków do gier, w sytuacji gdzie sama gra oraz jej rozgrywki są darmowe. Dodatkami tymi są różne przedmioty czy umiejętności, wspierające dalszą grę lub ją usprawniające. Głównym celem gry są starcia między graczami skupiające się na bitwach pancernych pomiędzy stronami konfliktu z wykorzystaniem różnego typu wozów bojowych. Gracz może wybierać z liczby ponad 450 pojazdów: czołgi (lekkie, średnie, ciężkie), artyleria samobieżna, pojazdy kołowe oraz niszczyciele czołgów z okresu pierwszej wojny światowej aż po wczesną zimną wojnę, pojazdy pochodzące z USA, Czechosłowacji, ZSRR, III Rzeszy oraz pozostałych krajów okresu 2 wojny światowej. Pojazdy będące do wyboru gracza są oparte na swoich historycznych maszynach, lecz zmodyfikowane, aby dostosować je do zasad rozgrywki, zaś w części bazują na wczesnych projektach lub są to czysto fikcyjne pojazdy. W lutym 2013 roku liczba zarejestrowanych kont graczy przekroczyła 50 milionów. Gra została umieszczona w Księdze rekordów Guinnessa w kategorii „największej liczby graczy zalogowanych jednocześnie na jednym serwerze gry MMO” (21 stycznia 2013 na jednym z serwerów rosyjskich zalogowanych było ponad 190 tys graczy). Poprzedni rekord również należał do tej gry – w styczniu 2011 na serwerze było ponad 90 tys zawodników.

17 Esport – rodzaje zakładów bukmacherskich

Podobnie jak w klasycznych dyscyplinach sportowych tak i w esporcie są zakłady trójdrogowe, handicapy, overy/undery. Zakłady długofalowe, ale też typy na jutro. Znajdziemy jednak również zakłady specyficzne w zależności od gry, jaką chcemy obstawiać na przykład zakłady na zabicia, bomby, potwory, budynki itp.

– zakład na zwycięstwo całego turnieju

– zakłady trójdrogowe – 1X2

– zakład bez remisu – w przypadku remisu zwrot wnoszonej stawki

– Zakłady na mecz / mapę / rundę – Gra w rundy składa się na rozgrywkę na mapie. Z kolei 2,3,4 lub 5 map wchodzą w rozegranie całego meczu.

– Handicap – w zależności od oferty, zakłady bukmacherskie na zwycięstwo mogą być wnoszone z przewagami rundy, mapy. Do sumarycznej liczby zwyciężonych rund na danej mapie jednej z drużyn bądź graczowi będzie dodana lub odjęta zaoferowana ilość rund. Podobnie handicap rozpatrywany jest dla map.

– Ilość map – obstawiać można sumaryczną ilości map rozegranych w meczu. Spotkanie może być rozgrywane do 2, 3, 4 lub 5 map.

– Ilość rund – zakład polega na obstawieniu całościowej ilości rund wykonanych na danej mapie (wynik liczony jest z uwzględnieniem dogrywki).

– Zakłady na rundę – zakład polega na obstawieniu i wytypowaniu zwycięzcy danej rundy.

– overy/undery – zakład polegający na obstawieniu powyżej lub poniżej określonej ilości rozegranych rund, map.

Zakłady specyficzne w zależność od gry, na przykład:

– COUNTER STRIKE – liczba zabójstw dla określonego zawodnika – zakład na to, ile zabójstw zaliczy dany gracz w spotkaniu bądź też na danej mapie. Mniej lub więcej od określonej wartości.

– LoL – X MAPA – pierwszy smok – zakład na to, która drużyna uśmierci pierwszego smoka na danej mapie

– Dota2 – X MAPA – pierwsze koszary – zakład na to, która drużyna, jako pierwsza zniszczy koszary na danej mapie.

18 Główne areny zmagań esportowych

Rozpatrując globalny rynek w 2019 roku niepodzielnym liderem pozostają Stany Zjednoczone z przychodem 400 mln USD, zgarniając 37% rynku. Za USA pozostają Chiny generujące przychód 200 mln USD, zabierając 20% rynku. Na trzecim miejscu znajduje się Korea Południowa z przychodem prawie 70 mln USD, zabierająca 6 % rynku. Pozostała 37% część rynku przypada na resztę świata, gdzie generowany przychód wynosi 420 mln USD.

Globalny przychód przekracza 1 mld USD. Dynamika rozwoju w kolejnych latach wynosi prawie 25% rocznie, co oznacza, że w 2022 roku generowany przychód będzie wynosił prawie 1.8 mld USD. Widownia wydarzeń Esportowych sięga 500 mln osób rocznie śledzących te rozgrywki.

19 Jak na tle globalnego rynku wypada Polska?

Polska pełni szczególną rolę w organizacji wydarzeń esportowych, nie tylko na mapie Europy, ale również wychodząc online na rynek światowy. Najważniejsze wydarzenie to oczywiście Intel Extreme Masters, szeroko opisywane w polskim Internecie a organizowane w katowickim Spodku. W 2019 roku 170 tys. osób kibicowało tym rozgrywkom w Katowicach, natomiast wzięło w nich udział 600 graczy, w Internecie rozgrywki śledziło 230 mln widzów.

20 Status Esportu w Polsce oraz jego przyszłość

Z końcem 2019 roku dwie organizacje pozarządowe wykonały pierwszy krok, aby ustandaryzować status Esportu w Polsce. Oficjalnie nie jest to sport wg wymagań prawnych i ustawowych jednak prywatna organizacja Polski Związek Sportów Elektronicznych oraz pozarządowa organizacja Komitet Sportów Nieolimpijskich uznały, że można traktować Esport, jako rodzaj sportu. To już bardzo blisko do kolejnego kroku, jakim z pewnością będzie oficjalne uznanie przez Ministra spraw kultury fizycznej Esportu, jako pełnoprawnej dyscypliny sportowej. Niesyty, kiedy to nastąpi nie wiadomo. Warto nadmienić, iż Polska wcale nie odstaje od standardów świtowych pod kątem umiejętności graczy, rozwoju, infrastruktury, oferty promocyjnej jak i poziomu organizacji turniejów. Już teraz widać standaryzacje działania Esportu w Polsce, porównywalną do organizacji zawodowej piłki nożnej – począwszy od tworzenia szkółek (Katowice), wyławiania najlepszych talentów (scouting), przez sponsoring i inwestycje globalnych funduszy kapitałowych po oferowanie szerokich zakładów bukmacherskich. Przyszłość jest świetlana dla Esportu, pojawiają się nowe gry (Mistrzostw Świata Clash of Clans) gdzie możliwości grania dostępne są mobilnie przez telefon. Wirtualne wyścigi samochodowe, które również możliwe są do grania turniejowego z każdego miejsca na ziemi nawet, kiedy jesteście na wakacjach (o ile wartość pingu na to pozwala). Wszystkie te działania mają na celu upowszechnienie Esportu, aby trafił pod strzechy i zyskał miano prawdziwego sportu.

Na koniec warto wspomnieć o Polskiej Lidze Esportowej, której twarzą i inwestorem jest Marcin Gortat. Od 2020 największa polska prywatna stacja – Polsat widząc kolorową przyszłość tej dzieciny udostępnia swoje anteny do transmisji wydarzeń, przez co Counter Strike: Global Offensive staje się jeszcze bardziej dostępny. Osiem drużyn stanie w szranki i zawalczy o tytuł mistrzowski oraz nagrody pieniężne z budżetem 100 000 zł.

W miarę rozwijania się E-dyscyplin, ich obecności w codziennym życiu milionów osób, Esport będzie zyskiwał należne miejsce, tuz obok tradycyjnego sportu, a co za tym idzie, coraz to większa grupa bukmacherów będzie miała w swojej ofercie takie wydarzenia. Niemniej jednak społeczeństwa wciąż traktują Esport, jako nowość i podchodzą z nieufnością ze względu na trudności ze zrozumieniem tematyki, trudnościami z dotarciem do szerokiej grupy odbiorców no i wąskim kanałem nadawczym.

21 Oferta Esport polskich bukmacherów

Oferta legalnych polskich bukmacherów pod kątem ilości zakładów bukmacherskich jest naprawdę szeroka i niczym nie odstaje od europejskich operatorów. Poniżej sprawdzicie aktualną ofertę polskich operatorów. Otwierając u nich konta z naszych odnośników możecie liczyć na naprawdę ciekawe promocje w tym bonusy bez depozytów.

Najszersza oferta z Esportu obejmuje rozgrywki z CS GO. PZBuk oraz Fortuna oferują możliwość obstawiania z 9 lig/turniejów globalnych, Totolotek (w tym momencie operator dostosowuje ofertę, część gier może nie być dostępna) oraz BETFAN mają 5,6 rynków CS do obstawiania.

Kolejnym tytułem gry najchętniej obstawianym to rozgrywki Dota2. PZbuk, BETFAN, STS oferują 3 do 4 światowych rynków do obstawiania.

Trzecim najpopularniejszym tytułem gry do obstawiania to League of legend. STS oferuje 4 ligi/turnieje do obstawiania, pozostali Bukmacherzy zdecydowanie mniejszą ilość.

Ofertę bukmachera dopełniają gry SC2, Rainbow Six, Hearthstone, dodatkowo pojawiają się tymczasowo inne oferty Esportu w zależności od organizowanych turniejów.

Podobnie jak w tradycyjnych zakładach, bukmacherzy również tutaj często tworzą zakłady specjalne, darmowy zakład jak i zakład bez ryzyka. Wszystko po to, aby Esport na dobre zagościł w ofercie bukmacherskiej w momencie, kiedy coraz trudniej jest organizować masowe imprezy przyciągające na stadiony dziesiątki tysięcy kibiców. Esport jest niejako alternatywą, kiedy z różnych względów jedynym oknem na świat pozostaje ekran laptopa i ilość fizycznych wydarzeń sportowych staje się ograniczona.